سكريبت يا كبير أمك حامل للكاتبه رقيه علي
U3F1ZWV6ZTIzODgyOTYxODI3ODM2X0ZyZWUxNTA2NzQzNzUwMTE3OA==

سكريبت يا كبير أمك حامل للكاتبه رقيه علي

سكريبت يا كبير أمك حامل للكاتبه رقيه علي


 - يا كبير أمك حامل.

= هنستظرف هلوشك في وشك علي طول.

- مش بستظرف، أمك حامل.

= يا فريدة دمك يلطش.

- والله يا تميم أمك حامل.

= أنتِ شكلك حماره ولا فاهمه حاجة.

- أنا دكتوره يا أبو مُلحق.

= بلا دكتوره بلا زفت، أنا هاخد أمي أكشف عليها.

- أنتَ مش واثق فيا !.


سكريبت رقيه علي



سكريبت رقيه علي

= أنا هاخد أمي أوديها المستشفى و لو طلع كلامك صح هساوي وشك بالأسفلت يا فريدة و لو طلع غلط بردو هساوي وشك بالأسفلت، بصي في الحالتين يومك مهبب معايا.

- ألاه ! و أنا مالي يا لمبي !.


بصلي بقرف و زقني بعيد عن باب الأوضه و دخل هو بيطلع نار من بوقه و أنا رجعت البيت عندنا وقفت استناهم في البلكونه.

بعد فتره لمحته جاي و داخل علي باب العماره.


- ماما لو تميم جه قوليله ماتت.

_ أنتِ عملتي مصيبه ولا إيه !.

- والله ما أنا دا طنط لبني.

_ ماشي هبقي أقوله أنك نزلتي.

شويه و لقيت باب الأوضه بيترزع و داخل هو و ماما.

- هو دا اللي هقوله أنك نزلتي.

طبطبت علي كتفه و باست دماغه _ مقدرش أخبي عليه حاجه دا إبني.

- قد إيه أنتِ أُم جدعه.

خدني من قفايا زي ما يكون ماسك حرامي شرابات و داخلنا البلكونه.

- أيوا أنتَ جاي ليه لما أنتَ هتقف ساكت كدا.

بصلي بجنب عينه و رجع بص قدامه تاني.

- مش فاهمه أنتَ متدايق ليه ! حد يطول يجيله أخ بيبي كدا يلعب بيه !.

قرب مني و برق و قال بصوت واطي = عارفه أنتِ لو مسكتيش !.

وطيت صوتي - إيه اللي هيحصل !.

جز علي سنانه = هلعب بيكي أنتِ كورة شراب.

- لما البيبي يجي هنلعب كلنا كورة شراب زي ما كنا بنلعب و إحنا صغيرين.

= أنتِ جايبه البرود دا منين يا فريدة !.

- أنا علي طول بارده، أنتَ اللي عروقك هتطق كدا دايمًا.

= أنا ماشي.

- استني هنزل معاك توصلني.

= رايحه فين !.

- نازله أشتري ميكب علشان الفرح.

بصلي بقرف = إركبي أوبر.

سابني و نزل علشان هو صاحب مش رجوله. لبست و نزلت لقيته مستنيني تحت.

- ايه واقف ليه !.

= مش عاوز رغي، اركبي علشان متأخر.

- طول عمري بقول أنك رجوله والله يا تميم.

كان طول الطريق ساكت، تميم هو الأبن الوحيد لعمي عادل و طنط لبني، ماما حكتلي أنه جه بعد معاناة طويلة لأن طنط لبني كانت مريضة سرطان و العلاج أثر عليها بس كانت دايمًا واثقه في ربنا و في الآخر جابت تميم، هو أكبر مني ب ٥ سنين… محدش كان متوقع أن طنط لبني تخلف تاني و بالذات في السن دا ف خلينا نقول أن دي معجزة جميله و تميم مش مقدرها.

سكريبت رقيه علي

لفيت و اشتريت اللي أنا عاوزاه و بعدين رجعت البيت في هدوء، كُل فتره بيدخل حياتي شوية ناس و يبقوا صحابي و أتعلق بيهم و أشوف أن هما دول اللي هيفضلوا و في الآخر بيختفوا و يرجعوا أغراب من تاني، مش عارفه العيب فيا ولا فيهم …بس اللي أقدر أقوله أن عُمري ما كنت من أولويات أي حد و طول عمري شخص عابر في حياة كُل اللي أعرفهم.


كان داخل الشارع و هو في إيده سيجاره بيشربها و كيس في إيده التانيه.


- بِس بِس.

مبصليش ولا عبرني بس متأكدة أنه سمعني.

- بِس بِس.

بص لفوق = أنتِ عبيطة يا ماما.

- أطلع عاوزاك.

= لأ.

- أطلع ماما عامله بشاميل و سيبالك حته و مكهربه الفرن علشان مجيش جنبها.


أنا معنديش أخوات ولاد و ماما مخلفتش غيري أنا و أختي مريم، بتعامل تميم علي أنه إبنها الكبير و تقريبًا بتحبه أكتر مني.


- واضح أنك مكنتش جعان خالص.

= أنا مش عارف أنا مستحملك ليه يا فريدة.

- طب إستني جبتلك حاجه حلوه.

= ربنا يستر، ابهريني.

دخلت الأوضه جبت الشنطه من الدولاب و طلعت.

- افتحها و قولي رأيك.

فتحها بصلي بإستغراب = إيه دا !.

- شوز للبيبي، تفتكر هتعجب طنط لُبني !.

حدفها من البلكونه و قرب مني = تصدقي بالله يا فريدة.

- إيه يا حبيبي.

= أنتِ معدتش عليكي حاجه إسمها تربيه.

- لأ متظلمش ماما و بابا، هما ربوني والله بس الأستفزاز و قلة الأدب دول إجتهاد شخصي مني.

= أنا همشي و متكلمنيش إلا أما تبطلي برود.

- طب إقعد و هنتكلم جد والله.

= إرغي.

- أنتَ مدايق ليه !.

= أنا مخضوض مش مدايق.

- مخضوض ليه دا رزق و حاجه جميله أوي جيالكم في الطريق.

= ماما مش صغيرة يا فريدة و صحتها مش قد إنها تجيب عيال و تربي.

- مش أنتَ اللي تقول كدا، ربنا مبيحملش حد فوق طاقته و بدال رزقها يبقي هي قده.

= و لو تعبت !.

- هي هتتعب لما تشوفك مدايق كدا، و بعدين أنا موجودة هنا أهو و ماما موجودة و كلنا هناخد بالنا منها.

= لأ أنتِ لأ.

- إخس عليك مش واثق فيا !.

= لأ أنا مش حِمل نسخه تانيه من برودك، إبعدي عن أمي.

- بتموت فيا مش معقول.

= أنا ماشي علشان ورايا شغل الصبح.

- إستني، أنتَ مخبي إيه في جيبك.

= ملكيش دعوه، لما تبطلي تعصبيني هبقي أقولك.

- يبقي كُنت جايبلي حاجه.

= و مش هتاخديها.

- خلاص والله أنا آسف.

= لأ.

- تعالي بس أقعد، متزعلش هسميك تميم القماص.

طلع كيس لب من جيبه = اتفضلي و متبقيش معفنه و ترمي القشر في الشارع.

- مشوفتش في جدعنتك.


وعيت علي الدنيا و تميم في وشي، و رغم إن ماما ملهاش إنها تختلط بالجيران بس هي و طنط لُبني أكتر من أخوات و بابا و عمو عادل كمان صحاب و علي طول مع بعض  و كأننا عيله واحده مش إتنين، قبل ما مريم أختي تتجوز كنا علي طول بنتجمع كلنا في بلكونة بيتنا و نلعب و نهزر، دلوقتي بابا و عمو عادل بينزلوا يقعدوا علي القهوه، و ماما و طنط لُبني بيقعدوا يتناقشوا في أكلات الشيف الشربيني، و أنا و تميم بنتخانق علي طول.


- إيه دا يا ماما !.

_ مفرش سرير.

- أيوا ما أنا واخده بالي، بسأل جيباه ليه ما إحنا عندنا كتير.

_ لأ دا مش لينا.

- هديه لحد !.

_ لأ، دا علشان يتشال في جهازك.

- آه، هو يوم نكد من أوله.

_ ملكيش دعوه أنتِ.

- أنا مش فاهمه أنتِ جايبه الأمل دا كُله منين، اتخطبت ٣ مرات و مكملتش و دا ملفتش نظرك لحاجه !.

_ لفت نظري إنك بتتدلعي.

- أنا نازله يا ماما.


نزلت لقيت تميم راكب العربية و كان هيمشي، فتحت الباب و ركبت بسرعه.


= بسم الله الرحمن الرحيم.

بصيتله بعصبية - إيه شوفت عفريت.

= اتخانقتي مع أمك صح !.

- قصدك تقول أن أنا بتاعة مشاكل يعني !.

= الله أكبر.

- فيه حاجه يا تميم !.

همس = مساء الهرمونات.

زعقت - بتقول إيه أنتَ.

= تيجي ناكل كُشري !.

- لأ مش جعانه.

...

= فريدة تحبي أشتريلك المحل !.

- لأ مفيش داعي، هات بقي ٥ رز بلبن نتسلي فيهم و احنا مروحين.

= نور كلمتني.

- و بعدين.

= بتقولي إنها هتتخطب.

- و بعدين.

= قولتلها ألف مبروك.

- و بتقول عليا أنا اللي بارده !.

= أنا كُنت واضح معاها من الأول و هي عارفه أن أنا مش شايفها غير بنت خالي و أختي الصغيرة و بس.

- بس أنتَ مجربتش أصلاً تشوفها غير كدا !.

= علشان أنا مش زيك.

- يعني إيه !.

= يعني أنا عارف أنا عاوز إيه كويس، و نور مش البنت اللي متخيلها تبقي مراتي…يبقي ملوش داعي أدخل معاها في علاقة و أتعب نفسي و أتعبها و أنا متأكد إننا مش هنكمل.

- بس أنا كمان عارفه أنا عاوزة إيه و بدور عليه، علشان كدا مكملتش في أي خطوبه من اللي فاتت.

= أنتِ أغبي خلق الله يا فريدة.

- محدش فيكوا فاهمني.

= أنتِ اللي متخلفه و غبيه و مصممه تعيشي في دور البت الغامضه و مش فاهمه نفسك أصلاً.

- يا سلام و أنتَ اللي فاهمني يعني !.

= و عاميه يا فريدة…غبيه و متخلفه و عاميه.

- شكراً.

= العفو.


مش عارفه ليه دايمًا شايفني طفله و مش قد المسؤولية و بتدلع ! أنا بس مش لاقيه حد شبهي، بقالي سنين بدور علي حد يحبني و يفهمني و مش لاقيه، هل المفروض أكمل في أي علاقة و السلام علشان أبان البنت العاقله اللي قد المسؤولية !.


كنت في العياده و رجعت البيت و كانوا كلهم قاعدين في البلكونه، و مريم و جوزها كمان… لمه مشوفنهاش بقالنا كتير بس وحشتني أوي.

نزلت أنا و تميم نجيب حاجات من السوبر ماركت لزوم القاعده و اللمه اللطيفه دي.


- دكتور إبراهيم عاوز يتقدملي.

همس = يا ربي علي العكننه.

- بتقول إيه !.

= و قولتيله إيه !.

- مش عارفة، مش حاسه إني جاهزة و مش عاوزة آخد الخطوه دي تاني إلا أما أبقي متأكدة أن هو دا الشخص اللي شبهي و هكمل معاه.

= عين العقل والله.

- إبراهيم كويس مش وحش.

بصلي ببرود = كويس و شبهك !.

- لأ مش متأكدة أوي من حوار شبهي دا.

= يبقي مش عاوزين عته يا فريدة، بطلي تهور و تسرع اللي بتعمليه دا غلط.

- طيب أعمل إيه يا تميم ! أنا بجد ليه عارفة ألاقي حد يكمل معايا، يعني أنا وحشه أوي كدا !.

= لأ مش وحشه.

- أومال !.

= كل الحكايه إن ربنا خالق لكل واحد فينا نصه التاني اللي هيكمل معاه و هو دا مفيش غيره ينفعنا.

- و أنا هلاقي نصي دا إمتي !.

= لما تبطلي تدوري عليه.

- يعني إيه !.

= نفسي أعرف أنتِ دخله طب بالواسطه ولا إيه ! الله يكون في عونهم المرضي والله.


طنط لُبني بقت في الشهر الخامس و بدأت تتعب و بما أن معندهاش بنات كنت بروح أنا و ماما نساعدها في شغل البيت.


= إيه اللي جابك عندنا.

- أنتَ بتكرهني ليه !.

= أنا حُر.

- طب يا سيدي شكراً.

= أنتِ خارجه من بيتكم بالبنطلون دا !.

- آه.

= كتك أوه.

- يا إبني الباب في الباب، أنتَ شايفني روحت فين يعني.

= طب إخفي من وشي يا فريدة و تخرجي من هنا جري علي باب بيتكم.

- مش عارفه أنتَ بتتعامل معايا علي أنك جوزي ليه.

= مش عاجبك متجيش عندنا تاني.

- تمام، و أنتَ متكلمنيش تاني.

= يبقي أحسن بردو.

...

- بِس بِس.

رمي السيجارة من إيده في الأرض و داس عليها من غير ما يبص ولا يرد.

- بِس بِس.

بص لفوق = إرغي.

- روح هاتلي بيبسي و لب.

= ليه هو أنا جوزك !.

- خلاص متروحش، هنزل أنا أجيب و متبقاش تفتح بوقك و تقولي خارجه دلوقتي ليه.

= راجل إعمليها.

- ما أنا مش راجل.

بصلي بقرف و دخل بيتهم و أنا دخلت لبست و قبل ما أنزل بصيت من بين باب البلكونه لقيته واقف بيشرب قهوه في شباك أوضته.

نزلت و أنا بتسحب في الشارع علشان مياخدش باله مني.


زعق = فريدة.

جفشني جفشنييي، بصيت لفوق - مسائك لذيذ.

= راحه فين.

- أنتَ مالك مش قولتلي متكلمنيش تاني.

= أنتِ عندك عبط في دماغك !.

- زعق بقي و صحي الناس.

= إتمسي و اطلعي بيتك.

- لأ.

قفل الشباك و هو متعصب ف عرفت أنه نازلي و في الحالات دي بيبقي الحل أننا نطبق المثل الشهير " الجري نُص الجدعنة ".


طلعت وقفت في البلكونه و لقيته نزل تحت في الشارع.


= نزلي السبَت.

نزلته و لقيته حطلي اللب و البيبسي و معاهم شيبسي بالخل و الملح.

- جبتهم إمتي دول.

= كُنت جايبهم و أنا راجع من الشغل أصلاً، بس قولت خساره فيكي.

- طب ما كان من الأول، كان لازم أتهور يعني.


ساعات بستغرب هو إزاي علي طول فاكرني كدا، بيعاملني كأني بنته مش صاحبته، مفيش مره جه من برا إلا و هو جايبلي حاجه بحبها و هو راجع، عصبي آه بس حنين و هو الوحيد اللي فاهمني.


_ عمك بيقول أن المفروض نبقي في القاعه الساعه ٧، خلصي و متتأخريش في اللبس.

- مين هيودينا.

_ تميم.

- ما بلاش.

_ بلاش ليه.

- مش عاوزاه يشوفني بالفستان، هيتعصب.

_ و الله أنا قولتلك أن الفستان مفتوح و أنتِ اللي صممتي تجيبيه إستحملي تهزيقه هو و أبوكي بقي.

- شكراً يا ماما.


كان فستان أحمر و بكُم بس الحقيقه هو كان مفتوح من الجنب لحد الرُكبه، لبست و حطيت ميكب و رفعت شعري لفوق و إيه يا بت يا فريدة القمر دا ! تباً للنرجسيه اللي أنا فيها.


ماما نزلت و بابا كان مع عمي من الصبح علشان يستقبل الناس في القاعه، كنت قايله لماما تقعد هي في الكرسي اللي جنب تميم علشان مياخدش باله مني، نزلت لقيته مستنيني في مدخل العمارة و ماما قاعده في الكرسي اللي ورا.

ضميت الفستان علي بعضه و نزلت و أنا باصه في الأرض.


= ساعه نازله علي السلم.

- معلش بقي علشان الكعب.

= أنتِ باصه في الأرض ليه مكسوفه.

- أيوا.

وطي وشه و بصلي = نهارك أبيض.

- دا فرح يا تميم.

= يا حلاوة يا ولاد، تقومي تحطي الروج الأحمر المستفز دا.

الحمدلله مخدش باله من الفستان.

= إتفضلي إمشي.

- إمشي أنتَ الأول.

= ليه !.

- علشان تفتحلي باب العربيه و تبقي gentleman و كدا.

مشي ناحية العربيه و أنا مشيت وراه.

- لأ أنا عوزه أركب ورا.

= إركبي و بطلي دلع هنتأخر.

- إفتكر إني قولتلك بلاش.


طول الطريق كنت ماسكه الفستان و حاطه الشنطه علي رجلي، وصلنا القاعه و ماما سابتنا و دخلت.

- إيه دا أنت مش وراك شُغل !.

= لأ واخد أجازه و هفضل معاكم لآخر الفرح.

- دا ينهار مش فايت يا أستاذ ممتاز.

= أنتِ ماسكه الفستان كدا ليه !.

- لا متاخدش في بالك.

= فريدة !.

سيبت الفستان من إيدي و رجعت لورا خطوتين لحد ما لزقت في العربيه.

جز علي سنانه و هو بيتكلم بهدوء مُخيف = فستان دا ولا أنتِ جايه بدل الرقاصه !.

- ما هو محترم و بكُم أهو يا تميم.

= و رجلك مش من ضمن الأحترام اللي فوق ليه يا عيون تميم !.

- نفسي أفهم أنا بخاف منك ليه.

= علشان عاملة حاجه غلط.

- طب ينفع نتخانق بعد الفرح !.

قرب مني = لو شوفتك قومتي من علي الكرسي بمنظرك دا هخلع راسك من علي جسمك يا فريدة.

- لأ بقولك إيه أنا محدش يتحكم فيا.

خبط بإيده علي العربيه و قال بعصبيه = محدش إيه يختي !.

- إلا تميم، محدش يتحكم فيا إلا تميم…بُص هقعد زي الألف.


لحد نُص الفرح و كنت قاعده على الكرسي مبتحركش و حاجة آخر ملل يعني، لحد ما حازم إبن عمي جه خدني علشان أرقص معاه و رغم أني مش بستطلفه أوي بس كنت زهقانه ف قومت معاه.


لما رجعت مكاني لقيت تميم قاعد مستنيني علي الترابيزه و بيبصلي بقرف، بيموت فيا ربنا يحميه.

الفرح خلص و اليوم عدي و تميم بقاله أسبوع بيعاملني علي أني شفافه حتي لما بروح عندهم أو هو يجي يقعد عند ماما مش بيبصلي حتي.


- تميم !.

فتح الباب و كان نازل من غير ما يرد - يا تميم رد عليا.

= إرغي.

- أنتَ بتعاملني كدا ليه !.

بصلي من غير ما يتكلم و فتح الباب و نزل، و أنا دخلت قعدت مع طنط لُبني.


عُمرنا ما فضلنا الوقت دا كله مش بنتكلم و حاسه أن حياتي ملغبطة و مُمله بشكل لا يوصف، أنا عارفه أنه مدايق علشان مسمعتش كلامه يوم الفرح بس هو لازم يبطل يعاملني بالطريقة دي و أنا لازم أبطل أخاف منه علشان أنا و هو صحاب و بس و مش من حقه يتحكم في تصرفاتي.


اتخانقت مع ماما خناقه كبيره و نزلت من البيت متأخر، معرفش أنا رايحه فين بس مكنتش قادره أقعد في البيت.

= فريدة.

كنت مكمله و مش قادره أبصله ولا فايقه لخناق و تحكمات.

= فريدة !.

- من قبل ما تسأل رايحه في داهيه و محدش ليه دعوه بيا.

قفل الشباك و دخل و أنا مشيت بس لقيته ورايا و مسك دراعي.

= فيه إيه !.

- مش أنتَ مبتكلمنيش ! يبقي ملكش دعوة فيه إيه.

= طيب خليكي واقفه مكانك، هجيب العربية و جاي.


طول الطريق كان ساكت لحد ما و قفنا قدام ملاهي، نزل من العربيه و فتح الباب…خدني من إيدي من غير ولا كلمه و دخلنا.


= تحبي نبدأ بأيه !.

- أنتَ عندك عبط في دماغك !.

= هنهزر ! أنا بس اللي أهزقك…أنتِ واقفه قدام وكيل نيابه.

 زقيت إيده و كُنت ماشيه = طب خدي تعالي هسميكي فريدة القماصه.


مش عارفه الوقت عدي إزاي الفجر أذن و إحنا بنتمشي علي الكورنيش و بنشرب لمون بالنعناع و بناكل لب سوا.


- ينهر أبيض ! ماما تلاقيها هتتجنن عليا.

= أنا طلعت ليها قبل ما أجيب العربية و أجيلك و عرفتها إنك معايا.


عنده مية شخصية في بعض و كلهم قادرين يفهموني، أوقات بيبقي عصبي و يخوف، و أوقات حنين و هادي بشكل غريب، أوقات بيبقي طفل و تصرفاته عشوائية، أوقات تانيه بيكون عاقل و يلاقي ألف حل للمشكلة الواحدة. 


= مين مزعلك.

- حاسه أن حياتي فاضيه يا تميم، معنديش صحاب و عمري ما كنت مهمه عند حد حتي بابا و ماما دايمًا كان اهتمامهم بمريم و دراسة مريم و جواز مريم، قعدت سبع سنين في الكليه من غير ما أعمل صاحبه واحده تبقالي حاسه أني فاشله في كُل حاجه حتي في أني ألاقي لنفسي شريك حياه.

= أنتِ اللي مُصممه تشوفي حياتك فاضيه، مش عاوزه تبصي إلا لغيرك مع أنك لو جربتي تبصي لنفسك هتلاقي ألف حاجة تحمدي ربنا عليها، دكتوره قد الدنيا و قمر، عندك أُم و أب بيحبوكي أكتر من نفسهم، عندك أخت بقيالك و أهم من مية صاحبه يا فريدة.


الشمس كانت بتشرق و إحنا قاعدين ساكتين.

= المشهد اللطيف و الهدوء اللي عمري ما شوفته في علاقتنا دا مناسب علشان أقولك حاجات كتير أوي.

- لأ متصدعنيش، أنا أنكد عليك آه بس أنتَ لأ.

= حقيره و بتاعة مصلحتك.

- أهم حاجه حُب الناس.

كنت بشرب ميه و مستنياه يتكلم = أنا بحبك.

ياريته ما أتكلم، شِرقت و فضلت أكح و حاسه أني كُنت بحتضر.

= اسم الله عليكي يا اختي، اوعي تموتي قبل ما نتجوز.

- أنتَ قولت إيه !.

= قولت أنا بحبك.

- أيوا ما أنا كمان بحبك بس أنهي بحبك !.

= هما أنواع !.

- طبعاً.


دخلت أوضتي و اترميت علي السرير و قلبي بيدق و مش عارفه إيه اللي بيحصل جوايا دا ! كُنت قاصده أتهرب منه لأني عمري ما شوفته بالشكل دا، عمري ما تخيلت أن تميم صاحبي يبقي هو النص التاني اللي كنت بدور عليه ! طيب أنا ليه فرحانه و بضحك ! معقوله كُنت بالغباء اللي مخليني مش حاسه أن إحساسي ناحيته مكنش مجرد إحساس عابر بالحب لصديق، طيب أنا إمتي تخطيت الحد دا و إمتي مكانه في قلبي إتغير للحد اللي خلاني طايره دلوقتي من فرحتي بالكلمه اللي قالها ! إحساس بالخوف و الخضه مع فرحه و شعور غريب أول مره أحس بيه، وقت كتير في التفكير و محاولة فك شفرة الحاجات الملغبطة جوايا دي إنتهي بالنوم و أحلام جميلة.


صحيت علي صوت زغاريط في البيت و دوشه و أغاني، و إيه كمية الناس اللي في الصاله عندنا دي !.


- فيه إيه يا ماما !.

_ مبروك نِن عيون ماما.

- بابا بيتجوز ولا إيه.

_ لأ أنتِ.

سابتني و مشيت و لا كأني بتكلم، دخلت الأوضه لأني كنت حاسه أن أنا لسه بحلم ما هو الحوارات اللي برا دي أكيد مش حقيقة.

مسكت تيلفوني لقيته هينفجر من كتر النوتيفكيشن بتاعة فيسبوك، دخلت أشوف فيه إيه لقيت الناس بتبارك علي بوست عندي المفروض أنه بوست خطوبتي !.

حد يرميني بجردل مايه ساقعه طيب و لا أي حاجة ! لبست و من غير ما أغسل وشي روحت لتميم، طنط لُبني قابلتني علي الباب بالزغاريط.


- هو فيه إيه !.

= معرفتيش اللي حصل.

- لأ و عهد الله أنا لسه صاحيه.

= أصل خطوبتنا النهارده.

- هنستظرف هلوشك في وشك.

= والله ما بستظرف يا فريدة خطوبتنا النهارده.

- دا أنتوا أخدتوا القرار مع نفسكوا كدا !.

= أيوه.

- و بوست الفيسبوك دا نزل عندي إزاي و أنا المفروض أوافق عليه !.

= ما أنا هكرت الأيميل، دلوقتي هقدر أغير عليكي براحتي و إبن عمك اللي شبه القلقاسه دا أنا لو شوفته في الخطوبه هعلقه في العربيه مكان الكلب اللي بيهز راسه دا.

مكنتش مستوعبه اللي بيحصل، شدني من خدودي و هو مبتسم = يلا يا عروسه علشان تلحقي تلبسي، الفستان هتلاقيه في دولابك.

- !!!!.

= يلا يا كوكو متنحيش.

- يا ولاد الأيه دول بقلشوني !.


طنط لُبني ولدت و جابت نُسخه تانيه مني، كبرت دلوقتي و بقت دكتوره عسوله شبهي، فرحها آخر الأسبوع و تميم مطلع عين خطيبها من غيرته عليها.


= الولاد فين !.

- فيروز مع عمتها في الكوافير، و آدم معاهم بعربيته علشان هو اللي هيجبهم.

= طيب يلا إلبسي علشان منتأخرش، و أوعي تلبسي الفستان الأزرق يا فريدة.

- ألبس الأحمر طيب !.

= بتقولي إيه !.

- هلبس إسدال يا روحي.


الفرح كان جميل لحد ما أنا تعبت و أغمي عليا و العروسه قامت من الكوشه علشان تشوف مالي، تميم كان برا القاعه و آدم إبني ماسك إيدي، و فيروز راحت تقول لتميم إني تعبانه.

تميم جه مخضوض و بيجري، كُنت فاكره أن حبه ليا هيقل بعد الجواز بس كل يوم بكتشف العكس و أنه هيفضل يحبني و يخاف عليا.


_ ماما مالها يا عمتو !.

= يا كبير أُمك حامل.


"كَيف للقلبِ أن يَهوي سواك، و أنتَ أملهُ و مُرادة

تعليقات
7 تعليقات
إرسال تعليق
  1. الحمد لله رب العالمين. نحن هنا لنشكر شبكة Freedom Financial Network ؛ أرسل لهم بريدًا إلكترونيًا على FreedomFinancialNetwork@outlook.com أو WhatsApp +393509056428. كنا نبحث في العديد من الخيارات لإعادة التمويل - 15 سنة مقابل 30 سنة ، ودمج رهونين في واحد. حاولنا العمل مع مصرفنا ، لكننا شعرنا بالإحباط الشديد بسبب عدم مرونته. قررنا استشارة صديق لأنه ساعدنا كثيرًا في أول قرض عقاري منذ ما يقرب من 10 سنوات. عرّفتنا على شبكة Freedom Financial Network التي قدمت لنا قرضًا بقيمة 10،000،00 دولار. إذا كنت مالك شركة ، راسلهم اليوم إذا كنت بحاجة إلى مساعدة ؛ إنهم أناس صادقون ومحترمون وجديرون بالثقة. لقد حصلنا على قرضنا ، الله أكبر من كل شيء ، يعطينا نعمة في عيون شبكة الحرية المالية.

    ردحذف
  2. أشعر وكأنني أبكي وأنا أشارك في هذه الفترة الزمنية ، اتصل بي حسين ... لقد تم تسريحني مؤخرًا من وظيفة رائعة كانت توفر لي الطعام والمأوى بسبب سوء اقتصادنا. لقد سجلت في عدة مواقع للبحث عن عمل وانشغلت في البحث عن وظيفة أخرى. لقد صادفت العديد من الوظائف ولكنهم لم يفعلوا ذلك ... ثم عقدت العزم على الحصول على قرض عبر الإنترنت لمتابعة أحلامي التجارية الطويلة منذ أن كان لدي ما يقرب من 10000 دولار متبقي من مدخراتي وتم احتساب التكلفة الكاملة لعملي للبدء في 50000 دولار مما يعني أنني كنت بحاجة إلى 40 ألف دولار إضافية لبدء هذا ، واعتقدت أن الدخول على الإنترنت سيكون أفضل لأن معظمهم يقترحون منح القروض بسعر أرخص بنسبة 1 في المائة أو أقل ، لكنني لم أدرك مطلقًا أنني كنت أحفر قبري المالي فقط ، منخفض ، وها قد تعرضت لغسيل دماغ ، وخداع ، وحتى أنني ملزمة بإرسال كل ما عندي من 10 آلاف دولار المتبقي لهم مقابل رسوم عدة ، يا إلهي ، كان ذلك ثقيلًا جدًا بالنسبة لي في ذلك الوقت لأن عائلتي بالكاد كانت قادرة على إطعام فترة تأخير بعد هذه الحادثة حيث أصبحنا جميعًا نحيفين و مريض. لكنني لم أستسلم لأنني علمت أن أسوأ شيء يمكن أن يحدث لشخص ما هو السماح بتحطيم أحلامهم بسبب فشل سابق ، لقد أخبرت المحامي الخاص بي ونصحه على وجه التحديد بوجود وكالة قروض عبر الإنترنت في إيطاليا في اسم المؤسسة الائتمانية للقرض لأنها تقدم حاليًا قروضًا الآن دون أي خوف أو مشاكل لمجرد أن حوالي 2 من العملاء الذين يعرفهم حصلوا على قرض من تلك الشركة لأنها مملوكة لقس ، وبعد سماع كل هذا دعوت الله على قيادته و اتبعت أيضًا نصيحة المحامي الخاص بي التي تقدمت فيها بطلب 70.000 دولار ولكن الله أظهر وجهه بالفعل لأن هذا أرسل الله وكالة القروض عبر الإنترنت منحتني هذا القرض بمبلغ 70.000 دولار في غضون 72 ساعة دون أي شكل من أشكال المشاكل أو القصص بعد أن قصدت بشروطها و في الواقع بسعر فائدة ، يمكن للجميع التحدث إليهم باستخدام هذا البريد الإلكتروني: Unicreditbranchitaly@accountant.com نص Whatsapp: +393509811524 بارك الله فيكم لقضاء بعض الوقت في قراءة رسالتي إلى العالم.

    ردحذف
  3. مرحباً بالجميع ، أنا علي المطيري. انا من الكويت. رأيت تعليقات من أشخاص حصلوا بالفعل على قرض من فرع يونيكريديت بإيطاليا. بصراحة ، اعتقدت أنها عملية احتيال ، ثم قررت تقديم طلب بناءً على توصياتهم. قبل أيام قليلة ، أكدت في حسابي المصرفي الشخصي مبلغ 25،000.00 دينار كويتي الذي تقدمت بطلب للحصول عليه. هذه أخبار جيدة حقًا وأنا سعيد جدًا لأنني أنصح جميع أولئك الذين يحتاجون إلى قرض حقيقي والذين هم على يقين من سدادهم للتقدم من خلال بريدهم الإلكتروني Whatsapp: +393509811524. هناك مقرضون مخلصون للقرض! إنهم قادرون على إقراضك قرضًا. البريد الإلكتروني للاتصال: Unicreditbranchitaly@accountant.com
    واتس اب: +393509811524

    ردحذف
  4. لا شيء أفضل بكثير من إعطاء هذه الوكالة المعارة تجربة مثلما فعلت.

    انا عبد الله المخلوس من اليمن. لم يفشل الله أبدًا في الواقع وأنا شاهد حي على أولئك الذين استفادوا من وكالة القروض هذه منذ بعض الوقت ، وقد حدثت هذه الشهادة منذ بضعة أشهر ولكني أقوم بنشرها مرة أخرى كشكل من أشكال الإرشاد للأشخاص الذين يعانون من ضغوط مالية هناك. كنت في حاجة ماسة إلى المال ، بسبب الضغوط المالية ، مما جعلني أبحث عن أشياء حول مقرضي القروض المعتمدين عبر الإنترنت ، لذلك وجدت أنني وجدت بعض الشهادات والحقائق الرائعة حول فرع Unicredit في إيطاليا والتي ألقت مزيدًا من الضوء على كيفية عمل فرع Unicredit في إيطاليا قدم مساعدة كبيرة للآخرين للعديد من الأشخاص الذين كانوا في أمس الحاجة إلى مساعدة مالية. لا يزال يحيرني أنني تعرضت للخداع بمبلغ 3250 دولارًا من قبل أحد المقرضين عبر الإنترنت بعد كل الوعود التي قدمها لمنحي قرضًا ، وقد دفعني هذا إلى دفع المزيد والمزيد فقط للحصول على أموال القرض وهذا هو السبب في أنني أملك أصبح أكثر حرصًا هذه المرة في الحصول على هذا القرض الشخصي الخاص بي حيث كنت بحاجة إلى مواصلة دراستي بأي ثمن من خلال الحصول على قرض من أي مقرض شرعي ومعتمد عبر الإنترنت لأن والدي كان مريضًا جدًا وكانت أمي معطلة ماليًا بسبب والديّ الطبي المصاريف وبسبب المصاريف التعليمية لإخوتي ، قررت التقديم لدى وكالة القروض هذه بمبلغ قرض قدره 50.000.00 دولار لأنني كنت في حاجة ماسة إلى قرض ولكن مع الله من جانبي وبواسطة .. حصلت على هذا أموال القروض بسرعة وعلى الفور بعد 48 ساعة من طلب القرض الخاص بي وهذا هو السبب في أنني أرغب في أن أوصي بمجلس القرض هذا لكل شخص في هذا المنتدى الذين هم أيضًا في حاجة ماسة إلى القرض أيضًا تمامًا كما كنت قبل بضعة أشهر وهناك عنوان البريد الإلكتروني هنا طارئ إذا كنت للحصول على قرض أيضًا: Whatsapp: +393509811524 at ، يمكنك الاتصال بهم على: (Unicreditbranchitaly@accountant.com)

    ردحذف
  5. تحياتي للجميع ، اسمي سماح عبد الله عوض الكريم ، أنا من السودان ، لقد سمعت عن هذه الشركة المسماة Unicredit أنهم يساعدون الأشخاص الذين لديهم قروض في جميع أنحاء العالم ، لقد بحثت ذات مرة عن قرض عبر الإنترنت وقد تعرضت للغش في شركة كانت مزيفة وبعد ذلك الوقت لم أؤمن أبدًا أن شركة القروض الجيدة يمكن أن تأتي من الإنترنت ، اعتقدت أنهم جميعًا كانوا احتيالًا حتى وجدت هذه الشركة المسماة Unicredit ، وجدت أشخاصًا يشهدون عن هذه الشركة وفوجئت لماذا لم أجد هذه الشركة في الوقت المحدد . لم أصدق أبدًا ما قاله الناس عن الشركة حتى تقدمت بطلبها وجربتها ، فالمبلغ الذي كنت أبحث عنه كان مبلغًا كبيرًا من القرض وكان مبلغ القرض 2.5 مليون دولار أمريكي بالنسبة للعقار ، لذا تقدمت بطلب و تحدثت الشركة معي ولكن نظرًا لأن قرضي كان كبيرًا ، فقد استغرق الأمر أسبوعًا واحدًا فقط وبعض الأيام لاستلام قرضي لأنهم أخبروني أن خدمة القرض كانت 72 ساعة للحصول على القرض. الشيء الوحيد الذي طلبوا مني أن أفعله هو إيداع رسوم التحويل المصرفي التي كان البنك سيستخدمها لتحويل قرضي إلى حسابي المصرفي عندما أخبروني أنه بمجرد خوفي من أن تكون عملية احتيال ولكنني قلت دعني أعطيها محاولة لقد أودعت رسوم التحويل التي تم ذكرها وكان هذا كل ما قمت بإيداعه. ها لقد تلقيت رسالة من البنك الذي أتعامل معه مفادها أن مبلغًا من المال كان 2،500،000.00 دولار أمريكي قد تم إيداعه في حسابي المصرفي وكل شيء يتعلق بالأموال وتفاصيلها ومن الذي أتى هناك ، إذا كان Unicredit هو الذي ساعدني عندما رأيت لأول مرة لقد فوجئت بأني لم أصدق عيني ولكن هذا كان صحيحًا. لذلك أخبرت نفسي منذ أن قام أشخاص آخرون بأن الشركة ساعدت في الإدلاء بشهادتها حول الأعمال الصالحة ، دعني أفعل قضيتي أنه ليس من السهل رؤية شركة قروض شرعية عبر الإنترنت في هذه الأيام ، لذا فإن أي شخص من أي مكان يحتاج إلى قرض عبر الإنترنت دون التعرض للغش يتقدم بطلب من هذه الشركة لأنهم فقط هم من يمكنهم مساعدتي ، لقد أكدت ذلك وصحيح أنني سعيد جدًا وأعلم أن هذه الشركة ستجعل الآخرين أكثر سعادة مني. يمكنك الاتصال بهذه الشركة عبر البريد أو Whatsapp. عنوان البريد الإلكتروني للشركة هو Unicreditbranchitaly@accountant.com. او رقم الواتس اب 393509811524+. شكرا للجميع تحياتي من سماح عبد الله عوض الكريم من السودان.

    ردحذف
  6. انا اسمي جليل المصطفى. انا من المغرب. أريد أن أستغل هذا الوقت لأخبر الجميع على الإنترنت أن هناك شركة واحدة فقط تقدم قرضًا حقيقيًا وأن هذه الشركة هي Unicredit. كنت أبحث عن قرض عبر الإنترنت على مدار الأسابيع الثلاثة الماضية الآن وكل ما حصلت عليه هو أن المقرضين يخدعونني بأموالي التي كان الله يعلم أنني كنت فقيرًا للغاية وأردت أن أقتل نفسي ولكن هناك رأيت الكثير من الناس يشهدون بشأن هذه الشركة التي قدموا قروضًا في البداية لم أصدق لأنني رأيت شهادات أخرى لمقرض آخر وتحولوا جميعًا إلى خدع. قلت اسمحوا لي أن أتقدم بطلب من هذه الشركة ومعرفة ما إذا كان هذا صحيحًا ، وعلى الفور تقدمت بطلب ، أخبروني بكل ما أحتاج إلى القيام به ووافقت وأكدوا لي أنه في غضون 72 ساعة سأكون مع قرضي لأنهم قالوا إنهم يستخدمون خدمة نقل سريعة. في البداية لم أصدق لكنني انتظرت قرضي قبل 72 ساعة تلقيت تنبيهًا من البنك الذي أتعامل معه وأكون محتفظًا به ، لقد صدمت جدًا عندما رأيته ودعوت الله أن يوجهني إلى الشركة الصحيحة الذي ساعدني اليوم وأنا أكتب هذا على الإنترنت الآن تلقيت للتو قرضي من هذه الشركة وأنا أستغل هذا الوقت للشهادة لأشخاص آخرين إذا كنت بحاجة إلى قرض ، فلا تنخدع هذه هي الشركة المناسبة تطبيق من. عنوان البريد الإلكتروني الخاص بهم هو: Unicreditbranchitaly@accountant.com ورقم whatsapp الخاص بهم هو: +393509811524.

    هذه الشركة حقيقية ورائعة إذا كنت بحاجة إلى قرض تقدم بطلب الآن وانتظر قرضك لأنك ستكون سعيدًا بهذه الشركة.

    شكرا للجميع وما زلت جليل المصطفى.

    ردحذف
  7. يوم سعيد للجميع ، اسمي الآنسة أثينا إفيمي وأنا من اليونان وأعيش في مدينة الفروانية في الكويت. أريد أن أغتنم هذه الفرصة التي لدي الآن لكتابة هذه الرسالة عبر الإنترنت إذا كان أي منكم يبحث عن قرض حقيقي. هذه هي الشركة المناسبة للاتصال أنا سيدة أعمال وقد تقدمت بطلب للحصول على قرض في شركة 2023 شرعية واسم الشركة هو مؤسسات ائتمان قروض كانوا يساعدون الناس منذ ذلك الحين والآن تلقيت للتو قرضي البالغ 65000 كويتي دينار منهم ، لذا ، إذا احتاج أي منكم إلى قرض ، اذهب وقدم طلبًا منهم لأنه حقيقي ، فأنا فقط أدعو الأشخاص الذين يحتاجون إلى المساعدة للحصول على قرض ألا يتعرضوا للخداع وهذا هو السبب في أنني أغتنم هذه الفرصة لكتابة هذه الرسالة على الإنترنت إذا كنت بحاجة إلى قرض شرعي ، فقم بتقديم طلب من هذه الشركة ، لذلك لن تتعرض للخداع عند التقدم بطلب من الشركة الخطأ. عنوان بريدهم الإلكتروني هو: loancreditinstitutions00@gmail.com جهة اتصال WhatsApp: +393512114999

    ردحذف

إرسال تعليق

الاسمبريد إلكترونيرسالة